Technisch SEO

In deze post wil ik kort uitleggen over mijn visie op SEO (zoekmachine optimalisatie). Mijn visie is anders dan anderen omdat ik het vanuit een meer technisch aspect benader. Google is een zoekmachine maar daarmee blijft het een ‘machine’ er is geen hocus pocus aangezien het gewoon berekeningen zijn die er gemaakt worden. Naar mijn mening schuilt er achter het zoekalgoritme een krachtig goed getraind neuraal netwerk. Hoe dit precies in zijn werk gaat heb ik omschreven op andere berichten op deze site. Het komt erop neer dat Google al sinds 11 jaar een computer aan het trainen is om zo goed mogelijk pagina’s te indexeren.

PageRank

Een van de eerste openlijke algoritmes van Google werd de PageRank, dit is een maat voor hoeveel en hoe goed pagina’s naar jouw website linken. De formule van de PageRank is te zien op de Google Toolbar of door middel van andere plugins voor de browser.

Het komt vaak voor dat mensen zich helemaal blind staren op PageRank, PageRank zou precies kunnen aangeven hoe goed je website het doet in Google. Maar PageRank kijkt alleen maar naar de links van een website. Hoe belangrijk is dit voor de positie in de zoekmachine? Op deze vraag kan er nog geen eenduidig antwoord gegeven worden. Sommige experts zeggen dat links voor 75% de positie bepalen, naar mijn mening is dit op elk zoekwoord anders en ligt het percentage sowieso veel lager. PageRank is maar ‘gewoon’ een van de eigenschappen die uitmaakt waar de website komt te staan in de Google Rankings. De formule van de PageRank is te vinden op wikipedia.

Google Ranking en SEO

Als je gaat kijken wat bepalend is voor de Google Ranking dan is er een bericht uit 2005 van één van de Google CEO’s die verteld dat er ongeveer 200 eigenschappen bepalend zijn voor de positie in de zoekresultaten. Die eigenschappen kunnen weer onderverdeeld worden in ongeveer ieder 100 tot 1000 scoringsopties voor een eigenschap. Een voorbeeld van een eigenschap kan dus zijn de title-tag (HTML). En de scoringsopties hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn dat dit niet langer mag zijn dan 65 karakters, niet alleen maar zoekwoorden bevat, niet op iedere pagina dezelfde is etc. Een neuraal netwerk is van nature een flexibel netwerk, een eigenschap of maat hieraan toevoegen is niet moeilijk en hiermee kon Google dus goed experimenteren. Zo kan gekeken worden of een bepaalde eigenschap de zoekresultaten verbeterd of juist verslechterd.

Het beïnvloeden van de Google rankings kan ervoor zorgen dat een bedrijf op een hogere organische positie komt te staan. Met organisch spreek ik over de zoekresultaten die niet tot AdWords behoren, de advertenties in Google. Grotere internet marketing bedrijven hebben hier een bepaalde strategie voor die niet altijd even flexibel is. Een internet campagne voor  de politie website is heel erg anders dan een internet campagne voor de tandarts op de hoek. Wat vaak gebeurt aan internet marketing is linkbuilding dit is het aanvragen van links naar jouw website bij andere websites. Linkbuilding kan heel oppervlakkig gebeuren, namelijk, gewoon stomweg sites mailen en vragen of ze een link willen plaatsen naar een bepaalde pagina. Zo kun je jaren bezig blijven aangezien het internet veel pagina’s bevat. Bij linkbuilding kan ook worden rekening gehouden met de onderliggende scoringsopties zoals bijvoorbeeld de anchor tekst, waarde van de website waar de link is aangevraagd, no-follow tag etc.

Voor een goede internet marketing is anno 2011 veel meer nodig dan simpel links aanvragen, er dient rekening gehouden te worden met die 199 andere eigenschappen en hun scoringsopties om hoog in een website te komen. Daarom raad ik aan wanneer je als bedrijf zoekmachine optimalisatie uit besteed, zorg er dan voor dat degene die de internet marketing uitvoert, volledige toegang heeft tot de website. Hierbij kan namelijk goed gebruik worden gemaakt van de combinatie en een ervaren internet marketeer zal nog meer rendement uit elke aangevraagde link kunnen halen.

De invloed van Sociale Media op SEO

Over bovenstaand kopje zullen misschien wel hele boeken vol zijn geschreven, na het lezen van deze post begrijp je misschien dat deze invloed makkelijk te beschrijven is. Het is namelijk gewoon weer een extra eigenschap met 100-1000 scoringsopties. De truc is juist om deze scoringsopties te bepalen en zo optimaal gebruik te maken van sociale media. Dit vergt een eenduidige samenwerking met de nieuwsberichten naar buiten en dient het hele bedrijf te omvatten.

Bent u geïnteresseerd in de mogelijkheden voor SEO en internet marketing? Mijn bedrijf kan u hierbij helpen om optimaal uw naamsbekendheid online te promoten. Kijk voor meer informatie op Dots & Digits.

Deel dit bericht!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


    *

    De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>